Clouds

Monday 3 September 2012

Salah Satu Jalan Kebahagiaan


Love + kids


Dalam ramai-ramai pakcik makcik aku, ada sorang yang aku tak boleh lupa, iaitu arwah bibik kurus. Bibik kurus meninggal dalam usia aku 4 atau 5 tahun. Sangat-sangat tak boleh lupa. Sebabnya mudah je, tiap kali aku datang rumah dia, dia mesti suruh aku makan nasi. Bibik kurus akan tuangkan kicap manis dan teman aku makan--aku sorang, makan sorang-sorang. Kadang dia bagi aku main basikal cucu-cucunya.  Pakcik-pakcik lain, aku tak berkenan, sebabnya pun mudah, diorang suka marah aku main.
Perkara yang mudah macam yang bibik kurus aku buat tu telah berjaya membuatkan aku tak lupa dia sampai aku besar. Orang pertama menerima Al Fatihah aku mak aku, dan orang seterusnya adalah bibik kurus. Jadi bayangkanlah bertapa lekatnya dia dalam hati aku. Cuma sebab nasi bubuh kicap manis yang tak seberapa tu, tapi cerita sebenarnya adalah tentang menggembirakan hati kanak-kanak.

Sejak kebelakangan ni je aku baru mula tunjukkan rasa prihatin aku kat anak-anak buah aku. Sebab baru tersedar alangkah baiknya kalau aku dapat gembirakan hati budak-budak. Nabi sendiri suka budak-budak,. Kesedaran aku menjelma lepas dengar kisah nabi sukakan budak-budaklah. Baginda suruh kita gembirakan hati kanak-kanak.

Ingatan aku sangat kuat pada dia, selalu ingatkan dia. Pada akak aku pun macam tu, sebab masa kecik-kecik dulu akak akulah yang mengambil inisiatif membelikan aku mainan, membelikan aku kek harijadi, berikan hadiah –dah besar takde plak.

Jadi sebenarnya bukan susah nak menyemai kasih sayang pada kanak-kanak. Simple dimple je~
Beri hadiah, layan berbual, bawa jalan-jalan, belikan mainan, belikan makanan
Keutamaannya adalah untuk membahagiakan diorang dan menunjukkan yang kita sayang pada mereka. Tapi jangan terlebih, semua kemahuan diturutkan, salah dibiarkan. Kecik-kecik naik kepala, dah besar jadi bala. Haha.Sedikit parenting skill.

No comments:

Post a Comment