Clouds

Thursday 6 September 2012

Kelebihan Demam.

Pernah sekali kat matrik aku demam, sekali jew~ Masa tu status aku =culture shock. Tapi aku demam bukan sebab tu, demam sebab nak tumbuh gigi geraham. Er, mulalah teringat rumah, tak nak makan ubat, sebab rindukan waktu dulu-dulu.

Masa mak ada, kalau demam mintak makan apape pun dapat. Nak makan mi segera pun dapat,haha. Kejap-kejap mak datang cek kaki, rasa dahi, tengkuk. Kejap-kejap lagi datang tanya, nak air tak? nak makan nasi tak, ke nak bubur? nak milo tak? malam-malam siap didukung ke bilik air. Er. tapi masa tu kecik lagi. Bestnyer ada orang sayang.

Tapi sekarang tak dapatlah nak manja-manja. Takkan nak mintak suap dengan roomate kut. Haha. Dah setahun 4 bulan mak pergi, mak pergi 5 hari sebelum aku msuk matrik dan beberapa hari lepas tu sambutan Hari Ibu. Tak ke melalut lalut aku dibuatnya. Tapi aku mengerti dah kenapa Al Quran sendiri banyak highlight kebajikan anak yatim. Jangan makan harta anak yatim, buat baik dengan anak yatim, anak yatim tu anak yatim ni. Sebab, susah nak terang, sebab kalau terang pun tak bole nak feel.

Alhamdulillah aku ada juga kenangan dengan mak. Memang kadang melantun lantun hati bila tengok kawan-kawan lain telefon mak dworang, mengadu pape. Kadang ada yang ajak kawan-kawan makan,"ni mak aku bagi.." Takpelah aku ada akak, Dia pun dah macam mak aku, dan aku masih ada bapak. Keluarga adalah nikmat paling besar aku rasa, sebab dalam keluarga ada nilai kasih sayang, ada alasan untuk kita masih hidup, alasan kenapa kita diselamatkan, alasan macam mana kita dibentuk jadi orang. Kalaupun kita buta, cacat, nyawa-nyawa ikan,selagi kita ada sokongan,kita masih ada harapan. Sapa lagi sokongan yang paling hebat kalau tak keluarga. Kita ta payah bayar diorang untuk sayang kita, kita bersatu dengan diorang bukan sebab harta,tapi sebab kasih sayang yang menjalar dari darah daging, sel-sel dan kod-kod genetik.

Jadi bersyukurlah selagi kita ada keluarga, lindungi ikatan yang tak terkata berharganya. Kehilangan yang tertulis untuk menjadikan diri kita setingkat lebih daripada yang sedia ada. Ada rasa sayang, rasa syukur, rasa rindu. Rasa hiba rasa syahdu biarlah jadi penguat diri. Alhamdulillah aku masih ada orang yang sayang.

No comments:

Post a Comment