Clouds

Tuesday 4 September 2012

Menyalin Tazkirah- Status Baginda Mengetuk Hati


22 feb 2012 29 R.Akhir 1433 mhgrib dan isyak’ bjemaah

R.Awal kelahiran baginda. Kini tiba R.Akhir.

Kisah Baginda menanggung  Kesulitan dan kesedihan hingga Jibril menawarkan diri untuk membalas perbuatan dari kaum baginda. Tapi Rasulullah tolak, sekalipun telah berdecak langkah baginda , berlumuran darah kakinya berjalan. Umatnya sangat dicintai, sangat dikasihi, baginda  membela umatnya di hadapan jibril, “jangan, mereka tak tahu” baginda menepis kesakitannya  kerana kasihan pada umatnya yang jahil. Baginda sangat kasih pada umatnya, tiap hari dia berdoa meminta kepada tuhan memelihara umatnya. Sebelum tidur baginda menangis mengenangkan umatnya. Sehingga datang keuzuran pada baginda, sakitnya kuat sampai baginda Rasulullah mencelupkan tangannya ke dalam bejana, tetapi ketika itu Rasulullah masih mampu berkata, “ya Allah, letakkanlah kesakitan semua umatku kepadaku” rasulullah, nabi Allah yang terakhir, sangat kasih pada umatnya, iaitu kita, umat manusia yang terakhir. –kita bertuah memiliki nabi terakhir, nabi Allah yang menutup segala nabi, tetapi bertuahkah Muhammad memiliki kita, manusia penutup segala manusia?

Cinta kepada Rasulullah bukan semata-mata mengenali baginda tapi juga ahli keluarganya, Rasulullah telah berkata, mencintai ahli keluarganya maka adalah sama dengan mencintainya. Kita boleh ambil banyak contoh. Misalny Fatimah Az-Zahra.Puteri Rasulullah bersama isteri tercintanya Siti Khadijah. Rasulullah akan mencium Fatimah setiap malam sebelum masuk tidur. Sebelum kelahiran Az-Zahra, Malaikat menyuruh rasulullah menjauhi isterinya slama 40. Malaikat menyruh keduanya memperbanyakkan ibadah dan berkata Malaikat, kau akan menerima hadiah dari Allah berupa cahaya dari cahaya.

Siti khadijah, seorang bangsawan,dan ahli perniagaan yang hartawan. Sudah pasti beliau mempunyai pengaruh dan ramai teman-teman. Tetapi keputusannya mengahwini baginda mengejutkan kawan-kawan perempuannya. Beliau ditinggalkan rakan-rakan kerana telah berkahwin dengan seorang lelaki miskin yang dipulaukan masyarakat. Muhammad. Sehinggakan saat beliau ingin melahirkan Fatimah, seorang teman pun tiada yang datang membantu , apalah daya baginda seorang lelaki yang yatim piatu, baginda pastilah tidak tahu apa-apa tentang kelahiran. Tetapi Allah menurunkan wanita-wanita dari Syurga iaitu para bidadari membantu Siti Khadijah melahirkan Fatimah Az-Zahra. Saat itu memancar cahaya di syurga Allah.
Allah telah mentarbiyah Fatimah dengan kesusahan sejak kecilnya. Anak kecil ini hidup dalam kemiskinan, membesar tanpa ibu, dan fatimah selalu  melihat baginda pulang comot dan cedera .Anak ini selalu menangis bukan kerana tidak redha pada Allah, tetapi kesusahan hidupnya sangat berat untuk digambarkan. Terkadang Rasulullah pulang dengan luka dan dilumuri najis, Fatimahlah anak kecil yang akan menangis dan mendakap baginda, kemudian membersihkan ayahnya.menyapu segala luka dan darah, memikul tugas ibunya. Beliau sangat matang.

 Fatimah adalah bidadari berupa manusia, parasnya indah hingga sangat ramai lelaki telah menemui baginda menyatakan hasrat mereka, tetapi telah Allah tetapkan jodohnya di syurga, hanya seorang lelaki yang sangat hebat akan memilikinya. Sekalipun Omar dan osman, Rasulullah tidak menerima pinangan sahabatnya itu, Semua lelaki telah meminang Fatimah kecuali seorang, si pengangkat kurma yang miskin. Beliau adalah Ali yang sangat pemalu, beliau sedar akan keadaannya yang tidak berharta dan takut untuk menyusahkan tanggungannya andai dia berkeluarga. Tetapi para sahabat menemui Ali, “Ali engkau sahaja yang belum meminang Fatimah. Kami yakin Engkaulah jodoh Fatimah. Pergilah ke rumah baginda.” Dengan sokongan rakan-rakannya, Ali mengetuk pintu rumah baginda. Ketika itu Ummu Salamah ketakutan kerana curiga kalau itu adalah orang-orang yang ingin membunuh nabi. –bayangkan hidup nabi, hinnga ada ancaman untuk membunuhnya. Kalau kita, bolehkah kita duduk diam?. Rasulullah dengan tenang menyuruh Ummu Salamah membenarkan orang itu, “ Bukalah pintu Ummu Salamah, orang itu datang membawa keberkatan” ummu Salamah berasa hairan tetapi menurut kata Nabi. Dan ternyata, Ali lah jodoh Fatimah. Fatimah adalah satu-satunya anak yang meneruskan generasi keturunan nabi hingga hari ini. Fatimah hanya hidup selama 18tahun dan Fatimah juga penerus sifat pengasih nabi. Hasan dan Husin menceritakan setiap malam Fatimah berdoa meminta perlindungan buat Umat Muhammad dan beliau menangis tiap malam mengenangkan umat Muhammad, sama seperti rasulullah, Nabi terakhir buat umat terakhir. Umat terakhir iaitu kita.








No comments:

Post a Comment