Clouds

Friday 31 August 2012

Masalah membawa aku lebih jauh menyimpang


Masjid Al-Malik Khalid USM


     Bila ada masalah, hati ni jadi rusuh. Banyak kali dah tangan ni di angkat ke langit. Bersaksikan sejadah yang basah oleh tangis. Penuh penyerahan, penuh kepasrahan, alunan sendu sengaja direlakan agar lepas semua beban.

Tapi kenapa? Tak sampaikah doa ini kepada tuhan? Kenapa tuhan tak berikan jawapan? Masalahku kian bercambah.

Hari demi hari, ibarat kelopak tanggal dek layu, sedikit demi sedikit doa merenggang dari hati. Pada bibir apatah lagi. Halus berkabus di dalam hati, ikrar kepasrahan. Yang batil makin terzahir. Rupanya bisik keegoan 'Biarlah, tiada beza aku berdoa atau tidak.. keadaan tetap begini. Biarlah masa meniupkan angin, menentukan riak di muka air.'

Tapi petunjuk menyelinap datang, dari jauh dibawa gelombang siaran. Memalu gegendang dan menusuk di hati. Pesan itu berbunyi "Doa mampu mengubah takdir. Berdoalah dengan yakin."

Hati pun tunduk mengaku bersalah, "Ya aku tak pernah berdoa dengan yakin. kerana aku takut memasang harap. Takut hanyut dibawa harapan yang ranap." tapi pesan itu membalas, "Ya, takutlah kau pada kehilangan harapan. Tapi selagi engkau yakin pada doa yang engkau panjatkan, harapanmu takkan pernah putus.Samalah seperti ombak yang tidak pernah putus di lautan."

Tuhan mendengar walaupun hembusan nafasmu, bisikmu, getusmu. Tapi suarakanlah doa untuk menyatakan yang engkau benar mahu.

No comments:

Post a Comment