Clouds

Monday 13 August 2012

Belajar Bahasa Asing

Konflik, curiga, ragu-ragu, nak ambil ke tak nak.. nak ambil ke tak nak.. tak tawu nak tanya siapa.. "ada sape2 amek bahasa Thai?" huh siapa nak tanya?.

 Waktu minggu orientasi berbunga-bunga hati bila lecturer cerita pasal unit bahasa asing. Ada bahasa Jepun, Mandarin, Arab, Perancis, Tamil pun ada. Mulalah masing-masing berangan nak ambil bahasa asing dan aku pun berhajat nak ambil bahasa Thai. Da lama berkenan dengan bahasa Siam tu sejak tengok drama Siam masa sekolah2 dulu. sedap, beralun-alun bahasanya.

Tapi aku takut sangat nak ambil? sebab aku takut subjek tu merosakkan pointer aku, kut2 susah giler ke.. mana tawu jadual padat tak ada masa nak belajar. kalau tanya kawan-kawan pun dworang tanya balik, "kenapa Thai?, kenapa tak Jepun ke, korea ke, bahasa Mandarin ke??" 

Kawan-kawan ramai ambil Ko-k untuk cukupkan unit. tapi ditakdirkan aku tak sempat daftar Ko-K, jd dengan gagahnya aku pun daftarkan diri dalam Kelas Thai. Kenapa?

  1. sebab pertama aku nak cukupkan unit.
  2. sebab kedua, aku memang sangat amat kemaruk nak cakap Thai laju-laju. haha..
  3. Sebab ketiga, um.. orang kata belum cuba belum tahu kan.  
+ Dah belajar susah-susah musti nak guna kan, habis bahasa Thai tu ble masa nak guna? 

~ Bole je.. Thailand dgan Malaysia sempadan je pun.. ble2 bole pegi.habis kalau aku ambik bahasa Jepun, Korea, xkan aku nak ke sana jawo2 cuma sbab nak test power.

+ xdalah, bole luaskn peluang pekerjaan kalau pandai bahasa2 asing yang   komersial ni.. prospek masa hadapan.

~ atoi blom tntulah aku jadi fluent speaker. kompem la blaja nanti bole teror. Sekadar mencuba, kalau ambil bahasa komersial lain tu pun belum tentu aku boleh bawak. lagi satu, ingat Thailand tu buruk sangat ke, beras, buah, sayur mane datangnya kalau tak dari sana. Kita kan dekat dengan Thailand, maka hubungan diplomatik itu penting. Negara Asean, negara serumpun. 


Setelah berfikir enam kali, matilah segala pemikiran negatif aku. orang kata belum cuba belum tahu. Anak muda kena berani, berani kerana benar takut kerana salah. kerana tak salahlah kita mencuba. Yah, berkat semangat dan ketekunan, setelah melihat kepada result periksa- Alhamdulillah. Alhamdulillah....Acan bagi A solid~ dan terimakasih acan Wallapa Buranawijarn ~lovely teacher. huhu lalala.. tamatlah LAS100 thai language level1 dengan cerianya. bip..(1-10) neng song sam si ha hok cet phet khau sip.. ~ tu pun kena goggle, memori rapuh.

Hakikatnya, tak semua jalan siap berturap, ada yang bersemak tak pernah dijeru. Jadi siapa yang nak buat jalan baru siapkanlah diri untuk menebas. (ada je orang lain belajar bahasa Thai.. macam lah pioneer sangat)  

Tekadkan hati, Do or die, buat dengan sungguh2, jangan nak main-main. dah usaha baru tawakal. dengan bertawakal hati menjadi tenang. khopkun kha, sawatdhi kha..
Habis kuliah bergegas pergi pusat bahasa. Kelas samada habis lewat petang atau langgar waktu rehat tengahari. Blu...

ni hong rian phasa Thai ..(ini kelas bahasa Thai)

No comments:

Post a Comment