Clouds

Thursday 30 August 2012

Acik Sayang Kucing Acik...

Selagi dy nak minum air, maksudnya dy nak hidup lagi.
Ada satu masa aku terkejut bila balik cuti matrik sebab aku nampak kepala kucing aku luka sampai nampak tengkoraknya. Dahinya macam kena sagat sampai senget mata kucing sebb luka tu sampai isi keningnya. Waktu tu luka tu dah kering, bapak aku yang bubuhkan minyak gamat. aku boleh sntuh garis tengah tengkoraknya.Hilang dah wajah ayu ko Kembang (namanya kembang sebab dia sentiasa mekar di hatiku. Hakikatnya bulu dia tak kembang pun) Sebak...

Kali ni balik cuti sem, Ya Allah.. Aku tak boleh percaya apa aku nampak. Lukanya berulang, tapi lagi teruk. Luka dia berulat. Boleh tak bayangkan bertapa histerianya aku, tanpa segan silu aku meraung depan anak-anak buah dan abang ipar aku. Luka dia kat tempat sama, matanya dia tak boleh buka sebab isi kening dia skali basah dikeruk ulat. Geli memang geli, luka berulat mesti berbau.Tapi rasa kasih aku kat dia tak pernah kurang. Kembang Lucky Star aku. Kisah dia datang ke rumah pada aku istimewa. Ya Allah, kalau kau ofer untuk aku tukar tempat dengan dia, aku takkan sanggup. deritanya.. waktu tu Kembang ada 3ekor anak umur 3 minggu. Tapi dengan keadaan dia macam tu takkan mungkin dia menyusukan anak-anak dia.

Muka Kembang kehitaman sebab bekas darah, badannya kurus. TAPI DIA KUAT SEMANGAT. Berkeyakinan tinggi. Walaupun wajah dia menggelikan tapi dia tak bersembunyi. Dia masih macam dulu, suka tidur bergulung dalam beg, manja-manja bila diusap. Dia tak pernah mengiau bising, cool j. pernah aku cuba buang sekor ulat, tapi bila zoom, rupanya banyak lagi berenang-renang dalam isi kepalanya. kulit kepalanya yang dah dikeruk ulat mereput. Keadaan lukanya tu tak boleh diagak kenapa. satu pndapat yang aku terima sebab kena sembur bisa ular hitam. Tak mustahil,rumah aku rumah kampung,keliling kebun.

Bapak aku mungkin tak perasan lukanya seteruk itu~ orang tua, rabun-rabun. Bila dia tahu, beriya-iya dia suruh aku ambil ridsect. Nak bunuh ulat katanya. jangan harap aku nak bagi ridsect, aku sorokkan lagi ada. pastu katanya nak bubuh ubat kerengga, nak sumbatkan tembakau pada lukanya. Uhu.. no way!

Kalau nak tahu kat farmasi ada jual maggot spray untuk luka berulat. semburan tu warna ungu. kawan aku kata pedih, dalam belas-belas ringgit aje rasanya. Aku beli tu masa ada anjing datang rumah aku, kepala otaknya bernanah berulat sebab kena pukul. Ulatnya tak yah cakap lah besarnya, macam twisties. Busuknya menyumbat-nyumbat hidung. Kata orang tua haiwan yang baik tak mahu mati di rumah,dia pergi jauh sikit. Um,anjing tu memang baik. Semulajadinya pandai mengambil hati. Untung la spray tu ready ada kat rumah.

Kembang bila bubuh mintyak Gamat, dia relak je. Tapi bila spray kan ubat tu, mulalah dia mengais-ngais kepalanya. kesian tengok. Dia bukan mengais-ngais kepalanya,tapi mengais-ngais tengkorak dan isi kepalanya sendiri. X0..

No comments:

Post a Comment