Clouds

Thursday 20 February 2014

Double Standard.

Cantik x? cantikkan tandas macam ni? Wangi, ada aromaterapi lagi.


 Tapi sayangnya, takder tiub. Macammana nak cuci ? Guna tisu je?


 Ni pulak surau sementara, pintu kanan pintu lelaki. Pintu kiri pintu perempuan. Macam cantik, luas, selesa.
 Tapi 3 buah board ni je yang memisahkan ruang lelaki perempuan. Bila nak pakai tudung, tersorok-sorok, berebut space dengan muslimah yang solat. Ada gap lagi, kalau lelaki menjeling memang nampak. Tengah adjust2 tudung, kalau terkeluar sikit dari board tu, memang terdedah kat orang lelaki yang keluar masuk dewan solat

So apa isunya ni? 
Tempat macam ni bukan sebuah dua, selalu kita jumpa keadaan tandas dan ruang solat yang tak sempurna. Alhamdulillah bersih, tapi selekeh. Toilet canggih tapi takder air. Takkan dia harap orang islam yang guna tandas tadi tu cuci guna tisu je? 

Ruang solat tu pulak cuma muat beberapa orang aje, sempit. Atau memang diaorang suspek tak ramai melayu2 (islam) yang datang tu jenis solat? Sebab tu buat kecik je?. Memang banyak tempat macam ni, mall sikit punya besar, hotel sikit punya kilat. tapi surau macam stor.

Kita bukan dekat tanah eropah, kita duduk dalam negara Islam. Undang-undang islam, kerajaan islam, menteri islam. Puasa, raya kita sambut. Tapi bab-bab halus yang melibatkan ibadah terbiar, makin terjejas dan lama-lama jadi sth common.


No comments:

Post a Comment