Clouds

Sunday 14 April 2013

Smartphone atau Tab? atau.. kereta??


DUIT SENDIRI>>>
Rebate 200 smartphone buatkan aku berangan nak beli phone baru. Phone lama elok je, tapi PAYAH nk connect wifi. @ aku yang tak reti guna. Dan xpernah boleh guna walaupun apps Wifi terang2 aku letak kat front display. Aku pun buat lah bunyik kat akak aku, bunyi2 yang bermaksud "saya nak phone baru!" Bagai orang mengantuk disorongkan bantal. Tiba2 akak aku sebut psal buku bank, sebelum tu dia tanya
" nak keluakan duit bank ke? Nanti tak nak beli kereta ke?"
Aku pun dengan tersipu2 ayam jawab Ye~. Masa tu aku pikir aku nak keluarkan sikit je, sebab nak buat beli kereta. Pergh maksudnya kat situ aku membayangkan kaya rayanya aku sebenarnya selama ni, cuma xda sapa nak bgtwu sebb tunggu aku cukup umur. (Tp lama dah aku cukup umur sebenarnya.. ni isu ketidakpercayaan la ni). Aku pun usha la smartphone yang under 700. pastu 800..naik plak RM 900. Berangan plak beli note... Ribu Raban tapi, Haish. Ukur baju di badan sendiri.... tapi mengenangkan aku kaya.. I tak kesah, terlebih 2-3 ratus apa la sngat.

Tup2 dpat buku bank, OK. Back to the Earth. Mungkin aku terlebih tengok drama, haha.. Saya cuma manusia biasa.. keluarga saya pun biasa2.. Takda duit wasiat juta2 tu sume.. Pergh, part tu memang kelakar giler... Bertapa entah apape2 nye aku punya expectation.

Akak aku bawak pergi Mines cari phone, aku imagine kat kedai apek2 je.. Yelah, setelah 'Back to the earth', bertapa xseberapanya aku ni. Time tu dah draw siap2.. Time nak draw tu sedih giler, tgok baki 200 je. Duit sendiri kut, aku rasa tu lah motifnya akak aku tnjuk buku bank.

SMARTPHONE?? KE TAB????

kecur jugak tengok sapa2 yang pakai tab, sangat sofistikated untuk orang yang suka membaca. ~saya lah orang yang sangat suka membaca~ Tapi aku tak berangan nak beli Tab, sebab nanti,
1) Anak buah berebut nak main game. Aku malas betul dengar budak bergaduh.
2) Tab agak obvious untuk pembaca yang pemalu, sume orang nampak ape ko buat kat tab.
3) Tab mahal lah.. belum sampai kemampuan lagi. Kalau belum mampu beli, hukumnya 'x payah'.

So aku pun target beli phone je, tapi setelah 2 jam berpusing di tingkat atas Mines tu, akhirnya aku bawa pulang Tab. Cakap x serupa bikin kan.. Tapi  nak buat camne..  Meh tengok rupa tab aku~
Asus Memo Pad. RM 499. Boleh dpat RM450..

Aku tak mmpu nak hurai Spesifikasi dia, sebab aku jahil teknologi. Nak tahu lanjut korang bole Google sendiri specs dia. Setelah kurang daripada 24 jam guna, kekurangan memo pad ni yang aku perasan

1) Takde ruang untuk simkad.
2) Internal memory 5 Gb. bukan 16, bukan 32.. haha.
3) Low resolution, aku sedar bila buka emel dan dpat warning sebab resolution rendah.
4) Not compatible for Instagram, haha sebab xda kamera belakang.
5) Processor rendah, 1.sth je. Dan touch experience pun xkonsisten. Nak slide2 atau picit2 tu memang kena bawa bersabar.
6) Beli, n just dpat Charger, cable USB. cover, casing, sume xklua lagi. Tapi screen protector bole tibai yang biasa2. So far warna hitam je ada kat market Malaysia. Sedih.

Sebab harga dia rendah, jangan pandang rendah sangat kat tab aku yang rendah diri ni, Asus, kira ok la ada jenama. Rasa secure sikit. Kita tengok positif side dia;
 


1) Best part of it adalah memo pad dia, sesuai untuk yang giler sketch2 tapi xmampu nak beli note. Nama pun Asus Memo Pad kan.
2) Kamera depan, 1 Mp. Sbb biasa untuk harga camtu expect kmera vga je.
3) Sambungan USB. Senang nak cucuk pendrive. ~ sesuai untuk student, bole buka n baca dokumen kat mne2 ..
4) Micro sd .. xyah nak bising sangat storan sempit..
4) Murah. Serius murah, maksud aku untuk function tu ok apa, basic dan budget. ebook bole, baca slide bole, conteng bole, edit gambar bole, main game bole, tengok jam bole, alarm, kalendar, music player..
 

Lain ok je, wifi,apps store. Download lah game sepuas2nya. Bateri 8 jam macam biase. Jadi sapa2 yang berkenan nak usha tab aku sarankan consider Asus Memo Pad ni skali, buka lah you tube, google gambar dia intai tiap angle dn kalau ada depan mata, silakan try..

No comments:

Post a Comment