Clouds

Friday 14 December 2012

Lapar sebenarnya..

Cadangan hidangan.
Malasnya nak turun beli makanan, Shima ajak pun aku tak turun. Malas tahap PEMALAS. Tapi akibatnya aku pun kelaparan tahap Kebulur.
 Tula orang tamak selalu rugi, orang pemalas pun selalu rugi.
Sebagai alternatif aku pun buatlah oat +ovaltine-nak  bagi rasa coklat. Oat tu adalah sebahagian pelan penjimatan di hujung-hujung sem. Maklumlah hujung-hujung sem kan.. musim berjimat cermat.

kalau Shima suruh aku komen apakah rasanya. Secara positif aku akan jawab bahawa ini ialah hidangan sehat, tanpa minyak dan baik untuk sistem penghadam. Tapi kalau nak suruh aku komen macam master chef aku terpaksa bersifat jujur. Jujur demi memastikan hanya chef yang layak akan ke peringkat seterusnya.. "Kalau kamu pernah pergi ke Afrika, ikut orang beratur sambil menatang mangkuk ayan sebab nak isi bubur percuma. Saya rasa macam nilah rasa bubur tu."

kalau aku buat tiga mangkuk oat macam ni pun aku akan masih rasa lapar, sebab tak puas makan. Sambil makan aku rasa cam nak nangis pun ada, dahsyat la makan macam ni. Tak selera langsung, rasa plain je, lembik-lembik, takda benda nak kunyah. Suap-suap terus masuk tekak. Tapi aku takdelah cakap macam tu depan-depan oat tu. Nabi tak bagi buat macam tu.

Dalam masa yang sama aku teringat, hari yang lepas aku keluarkan sepuluh ringgit setengah makan spagetti kat Pizza... dala tak kenyang, sedap lagi pecel restu.

 motif..? kadang kita merungut beli nasi sampai kena enam ringgit, makan fast food sampai belas-belas ringgit kita tak bising pulak. dan susah sekali kita nak keluarkan amaun yang sama untuk beri pada orang lain. Bole kata macam kita ni tahu nak lepaskan tekak sendiri je.

 Tak yah tunjuklah gambar budak-budak afrika yang kurus kering tu, yang melata tepi-tepi jalan dalam negara kita pun cukup.

 Ni salah satu kisah kat India, copy link daripada post member kat Fb .salah satu cara untuk membantu.
Tapi cakap pun tak guna kan... Aku sendiri macammana? Semoga lepas ni aku lebih dermawan.

Aku pernah pikir, patut ke kita bagi duit kat orang yang meminta-minta, tu hanya menggalakkan dia meminta-minta. Tapi ada aku terjumpa hadis nabi, sayang aku tak dapat cari dan sertakan kat sini. Tapi katanya kat situ, walaupun orang tu tak meminta tapi berilah sedekah pada dia, jadi apatah pula kalau dia meminta.

Pernah aku dalam perjalanan nak balik U, lalu jejantas nampak pakcik gelandangan baca al Quran dekat situ, jalan depan lagi nampak pulak pakcik gelandangan baca surat kabar, jalan depan lagi nampak aunty meminta-minta  duit dari orang lalu lalang.
Masa tu sume aku pandang negatif. even pakcik baca al quran tu, pada aku 'perlu ke baca tepi2 jalan?'. but then im thinking again, biarla dia. better la dripada diri sendiri yang susah nak baca alquran. (motif aku cakap leret2 ni?) huhu cme nak mention kat diri sendiri,pasni kena belajar menghulur.

"Maka berlumba-lumbalah kamu dalam kebaikan. Di mana saja kamu berada, pasti Allah akan mengumpulkan semuanya. Sungguh, Allah maha kuasa atas segala sesuatu," (Al-Baqarah:148)

No comments:

Post a Comment