Clouds

Saturday 7 September 2013

Kerjaya Orang Perempuan.

Rumate aku sejak beli buku fiq wanita, sibuk cerita pasal kahwin. Sampaikan setting otak aku berubah.. aku melompat terus pikir pasal anak-anak.

Aku rasa aku dah tukar prioriti, hidup bekerjaya, kumpul duit, beli tanah, beli rumah bukan lagi rancangan masa panjang aku. Sekarang aku bercita-cita nak jadi ibu.

Bukan gelojoh, tapi bila pikir balik cita-cita yang banyak, aku nampak jalan sekarang ni dah tak sehaluan dengan rancangan masa panjang aku.Tapi patut ke aku menyesal? = Tidak.. Walaupun tak boleh jadi lawyer, tak dapat jadi menteri, tak jadi doktor, anak-anak boleh sambung hasrat murni kita.

 Camne nak ada anak? 

Period, bermaksud boleh pregnantlah. yes!. Barulah aku sedar bertapa berharganya rahim yang tuhan bagi pada orang-orang perempuan. Daripada rahim wanitalah lahirnya pemimpin dunia, ahli perniagaan, bijak pandai dunia. Obama? Donald Trump? Mark Zuckerberg? Dari rahim yang kecil dan sempit juga lahirnya pejuang-pejuang agama.

Takkan Thuwaibah tak dapat pahala sebab menyusukan Rasulullah? Apatah lagi Aminah yang dah mengandungkan dan melahirkan baginda? Macammana pula Maryam ibu nabi Isa? Apakah tuhan sia-siakan pahala kesabaran Maryam yang melahirkan zuriat tanpa bapa? Seorang ibu yang telah mendidik anaknya hingga anaknya mengejar syahid, mesti Allah kira juga saham untuk ibunya.
Tangan yang menghayun buayan mampu menggoncang dunia.
E'eh tak nampak lagi ke betapa hebatnya kuasa ibu! Syurga anak itu dibawah tapak kaki ibu, jadi walau tinggi mana manusia tu, tinggi lagi kedudukan ibunya. Seorang penyair berkata: "Ibu bagaikan sebuah sekolah apabila engkau persiapkan maka engkau telah menyiapkan sebuah generasi yang baik sikapnya."

Wasted Belajar Tinggi2, sebab last2 duduk dapur jugak..

Sape kata? Kalau takder ilmu camne nak didik anak? Andai kata kena berhenti kerja untuk jaga anak-anak yang ramai nanti, InshaAllah pasrahkanlah hati ni. Walaupun rasa alam pekerjaan belum setara untuk menebus zaman belajar, tapi demi zuriat yang baik-baik, yang suka tolong orang, yang sanggup membelanjakan harta untuk umat, yang suka berbakti pada tanah, yang berani adil amanah sebagai khalifah, yang bijaksana berdiplomasi, yang besar pengaruh dan jasa, kenalah korban supaya anak-anak kita terdidik elok. Ada masa bermain dengan diorang, tunjuk kasih sayang kat diorang, pimpin diorang kenal dunia, ajar diorang kenal tuhan, kenal tujuan hidup. Nanti mati, yang diharapkan cuma amal jariah kita yang seberapa, ilmu kita yang banyak kat kertas periksa dan jugak doa anak-anak je.






No comments:

Post a Comment